tirsdag den 3. august 2010

En afsked og et citat

Unseen Academicals af Terry Pratchett

I en årrække har Pratchetts Discworld-serie været mit sikkerhedsnet – hvis jeg manglede noget at læse garanterede Pratchett mig et underholdende værk, som jeg ikke ville gå død i. Måske ikke altid stor kunst, men aldrig spild af tid.

Serien har efterhånden kørt i 27 år med skiftende hovedpersoner og et rigt persongalleri. Højdepunkterne har været underserierne med politimanden Sam Vines (start: Guards! Guards!) og med bjergheksen Granny Weatherwax (start: Wyrd Sisters), samt enkeltstående værker som Small Gods.

Da Pratchett har fået konstateret alzheimers, bliver den seneste tilføjelse - Unseen Academicals - sandsynligvis også den sidste. UA fortsætter tråden fra The Truth, Going Postal og Making Money, hvor fænomener fra vor verden overføres til Ankh-Morporkh. Denne gang er turen kommet til organiseret sport.

Ankh-Morpork har i generationer været plaget af uorganiserede fodboldkampe, og organiserede optøjer, kvarterne imellem (hvilket på intet tidspunkt har været nævnt i de mange foregående bøger). På forunderlig vis pålægges det Ærkerektor Ridcully fra Unseen University at skabe orden i kaos, samt redde troldmændenes madbudget.

Trods mange gode elementer og en til tider fængende historie, ender Unseen Academicals med at være en middelmådig tilføjelse Discworld-universet. Oplægget virker sådan lidt hvad-skal-jeg-mon-skrive-om-nu, og synes dybest set overflødigt. Pratchett fortjener ros for at holde sikre publikumsfavoritter som Sam Vimes, Cut-My-Own-Throath Dibbler og bibliotekaren i baggrunden. Bedst fungerer scenerne på Unseen University, både blandt tjenestefolkene og blandt troldmændene (særligt Dr Hix (Post Mortem Communications) fik mig til at grine). Især dialogen blandt sidstnævnte gruppe er helt i top. Jeg har et blød punkt overfor sætningsfragmenter som dette:
"I note that you yourself are wearing a particularly spiffy hat of magnificence that goes beyond the sublime"
Således sluttede sagaen om Discworld. Man kunne have ønsket sig en mere værdig afsked, men serien har længe virket færdig; er der virkelig mere at fortælle om Sam Vimes, Granny Weatherwax, Rincewind og Ankh-Morpork?

Ingen kommentarer: