søndag den 10. april 2011

Tændt radio?

En musikelsker bliver aldrig færdig med jagten på den gode musik; er altid på udkig efter nye toner. I det spil er inspirationskilder altafgørende - det er svært at opdage musik man aldrig hører.

En klassisk inspirationskilde er radioen. Denne fantastiske opfindelse, der på magisk vis fylder atmosfæren med skøn musik 24/7. I teorien. I praksis har det danske radiolandskab været en kunstnerisk ørken med identiske lokalstationer, hvis hjernedøde værter udelukkende præsenterer kønsløse "hits" alle har hørt tusindvis af gange. Licensfinancerede DR burde være en undtagelse, men P3 efterligner lokalradioerne med ligegyldige "flader", P4 kan kun anbefales hvis du synes banko er for hæsblæsende og mentalt stimulerende, og P1 prædiker til koret af Politiken- og Informationlæsere. Tilbage står P2, som ganske vist tager musikken alvorligt, men ny inspiration giver den ikke.

Derfor er det utroligt spændende at DR mandag 11. april lancerer P6 Beat på DAB og net. Navnet kommer fra magasinprogrammet Beat, der i sin tid afløste Rockland som stedet hvor god musik kunne opdages. Værterne fra dengang er også med på den nye kanal; især veteranen Jan Sneum glæder jeg mig til at høre igen. Så må jeg leve med at opblæste Ralf Christensen også er fulgt med [1].

P6 Beat afløser netradioen Barometer - det eneste DR-produkt jeg jævnligt hører - men det bytte gør jeg gerne. P6 Beat kommer i modsætning til Barometer ud på DAB, og jeg er ved at være træt af det upersonlige jukeboxformat. Det skal blive godt at få rigtige værter, der kan introducere, sætte i kontekst og spille et par numre fra samme hånd i træk.

Det lyder perverst, men jeg glæder mig faktisk til mandag.


[1] Jeg bliver inspireret til et drikkespil - drik hver gang "band" bliver udskiftet med "kollektiv" eller "projekt".

Ingen kommentarer: