mandag den 11. januar 2010

Den ultimative top50 liste over de bedste albums i musikhistorien

Af uransagelige årsager har jeg sat mig for at lave en stærkt subjektiv liste over de 50, efter min mening, bedste albums nogensinde.

Regler
Da det skal være en liste af albums udelukker jeg liveplader. Dermed bortfalder værdige kandidater som Live Seeds (Nick Cave), sover aldrig (bob hund), Hoarse (16 Horsepower) og Mad for Sadness (Arab Strap). Samme skæbne møder opsamlingsplader og jeg må dermed tage asked med fine titler som The Story of the Clash (Clash), Singles (Arab Strap), Hits (The Birthday Party) og Singles Going Steady (Buzzcocks).


Metodik
At reducere et helt livs musikoplevelser til en kort, og prioriteret, liste er en frygtindgydende opgave. Heldigvis har mange års gang i Ny Munkegade, på flere måder, givet mig værktøjer til sådan en opgave.
Første skridt er at skabe en bruttoliste, som den endelige liste kan udtages fra (en teknik jeg har lært på utallige repertoiremøder over snart 20 år). Jeg går samlingen igennem, kunster for kunster, og noterer mig værdige titler. Resultatet bliver en liste på 54 albums. Efter et par revisioner får jeg den ned på de endelige 50.
Den endelige rangering laver jeg ved at dele kandidaterne op i små grupper, lave rangering internt i grupperne og derefter flette grupperne sammen - en mergesort teknik.

Listen
50 albums er naturligvis kun en brøkdel af den musik jeg elsker. Mange fine albums og sange er udeladt fra listen. Derfor er selv en sidsteplads på denne liste en stor ære.



  1. Bonnie Prince Billy - Master and Everyone (2003)
  2. Nick Cave - Your Funeral My Trial (1986)
  3. Nick Cave - From Her to Eternity (1984)
  4. Velvet Underground - Velvet Underground & Nico (1967)
  5. 16 Horsepower - Secret South (2000)
  6. Lou Reed - Berlin (1973)
  7. Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot For New Zero Kanada (1999)
  8. Bonnie Prince Billy - I See a Darkness (1999)
  9. David Bowie - Space Odessy (1969)
  10. Nick Cave - Henry's Dream (1992)
  11. Belle and Sebastian - The Boy with the Arab Strap (1998)
  12. Rhonda Harris - The Trouble with Rhonda Harris (2001)
  13. Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co (2003)
  14. Woven Hand - Woven Hand (2002)
  15. Phosphorescent - A Hundred Times or More (2003)
  16. Palace Brothers - There Is No-One What Will Take Care Of You (1993)
  17. Smog - Red Apple Falls (1997)
  18. Arab Strap - The Week Never Starts Round Here (1996)
  19. Sigur Rós - Ágætis byrjun (1999)
  20. Lou Reed - Rock And Roll Heart (1976)
  21. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven (2000)
  22. Dead Boys - Young, Loud, and Snotty (1977)
  23. The Who - Who's Next (1971)
  24. Pixies - Surfer Rosa (1988)
  25. Iggy Pop - Lust for Life (1977)
  26. Palace Brothers - Days in the Wake (1994)
  27. Sex Pistols - Never Mind The Bollocks (1977)
  28. Bonnie Prince Billy - Superwolf (2005)
  29. bob hund - bob hund (omslag: Martin Kann) (1996)
  30. Nikolaj Nørlund - Nye Optagelser (1996)
  31. Magnolia Electric Co - Josephine (2009)
  32. Malcolm Middleton - Sleight Of Heart (2008)
  33. Joy Division - Substance (1988*)
  34. Arab Strap - Philophobia (1998)
  35. Woven Hand - Consider The Birds (2004)
  36. Nick Cave - The Boatman's Call (1997)
  37. David Bowie - Scary Monsters (1980)
  38. 16 Horsepower - Folklore (2002)
  39. Malcolm Middleton - A Brighter Beat (2007)
  40. Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)
  41. Skousen & Ingemann - Herfra hvor vi står (1971)
  42. Nikolaj Nørlund - Tændstik (2003)
  43. Gasolin' - Efter Endnu En Dag (1976)
  44. Radiohead - Ok Computer (1997)
  45. Velvet Underground - Velvet Underground (1969)
  46. Smog - Knock Knock (1999)
  47. PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea (2000)
  48. Kliché - Supertanker (1980)
  49. Mogwai - Come on Die Young (1999)
  50. The Stooges - The Stooges (1969)
* - Strengt taget en opsamlingsplade, men jeg har aldrig opfattet den som sådan og den indeholder ikke materiale fra andre albums. Desuden er det her min list på min blog, så det er mig der bestemmer.

Statistik
Bedst repræsenterede år (awk -F\( '{print $NF}' | awk -F\) '{print $1}' | sort | uniq -c | sort -r):

      5 1999
      4 2003
      3 2002
      3 2000
      3 1997
      3 1996
      3 1977
      3 1969

Median: 1997.

2 kommentarer:

tjoerneheksen sagde ...

21 sammenfald med min sjæl fortæller mig at jeg kan konsultere denne liste næste gang jeg mangler inspiration :)

hvad er der galt med elephant shoe?

JL sagde ...

21? Og jeg som kun havde 14 på din top. Enten favner din samling bredere end min, eller min liste er i højere grad domineret af enkelt navne (som du så også er faldet for). Det kunne være en sjov leg at gætte hvilke 21 det er.

Det korte, intetsigende svar er at der kun er plads til 50 på listen, så mange fine albums må udelades. Det lange svar er ...

Det er en plade jeg nærmest har glemt de seneste mange år. Jeg havde i sin tid skyhøje forventninger til Elephant Shoe - jeg var dengang helt oppe at ringe over Arap Strap. Jeg havde set videoen til "Here We Go" på MTV(!) og tænkte straks: her er noget spændende, noget nyt. Den blev så bestilt i USA og jeg husker stadig hvor spændt jeg var da jeg hentede den på Viby posthus på vej til arbejde. Hurtigt fulgte debutpladen, 2 singler, "Girls of Summer" (EP) og en japansk singlesamling. Og det var altsammen godt. Især b-siderne på de sekundære udgivelser fremragende. Det var jo helt vildt at opleve et band fravælge sådanne genialiteter fra deres albums.

Alt dette kunne "Elephant Shoe" ikke leve op til, og pladen markerer for mig et skift i Arap Straps stil fra snøvlende skotske fortællinger til egentlig sang. Et skifte jeg ikke rigtigt kunne følge, og de efterfølgende albums blev stedse mere uinteressante (en holdning jeg stor forholdsvis alene med).

Men pudsigt at du skulle nævne den - jeg lyttede faktisk til den for et par uger siden, ifm. at jeg brugte noget andet Strap som soundtrack ... Der blev jeg mindet om at pladen faktisk har en del gode sange, såsom "Direction of a Strong Man"; "Aries the Ram"; "Hallo Daylight". Sange som jeg burde give mere airplay.

Nå, næste station er Venedig, jeg må hellere slutte her. Så må vi se hvornår jeg finder noget wifi.