tirsdag den 17. november 2009

Nonperformance artist

Udover Nelsons søjle er Trafalger Square udstyret med 4 lave, rektangulære sokler. En af disse står tom og har i år tjent som platform for projektet One and Other: 100 dage hvor 2400 frivillige hver får en time på soklen, hvor de kan optræde som de lyster.

Som ved al konceptkunst er ideen betydeligt mere spændende end resultatet, men takket være live streaming fik projektet opbygget en betragtelig fanbase.

En tirsdag aften, tæt ved midnat, mens jeg ventede på næste vagtskifte, kom en af projektets offcials hen til mig. Den udvalgte til etforestillingen havde meldt fra og de tilbød mig at overtage. Da jeg ikke havde nogen fornuftig ide til hvad jeg skulle på plinth'en takkede jeg pænt nej til tilbudet om 4x15 minutters berømmelse.

Men tænk hvis jeg havde sagt ja; om få år kunne politikenabonnenterne på Louisiana beundre en videoinstallation, hvor jeg, smurt ind i ræveekskrement, konstant skriger i et 23 minutters loop. Kan jeg virkelig forsvare at berøve verden den oplevelse?

Svaret er nok ja.

Ingen kommentarer: