tirsdag den 30. marts 2010

Kongen er død

I mange år var jeg fan af tegneserien Red Meat - from the secret files of Max Cannon, jeg læste den trofast hver uge og købte også de 2 bøger Red Meat og More Red Meat. Red Meat er ikke en serie for alle: det grafiske udtryk er provokerende dovent (alle 3 paneler i en stribe er ens, og figurerne er stort set ens fra stribe til stribe), der er ingen handling og humoren er syg. Meget syg. Syg for syghedens egen skyld. Mig har serien givet mange latterkramper, den er svær at anbefale; jeg har oplevet at mennesker med en humor der normalt harmonerer smukt med min, overhovedet ikke har kunnet se lyset i Red Meat. Så fortvivl ikke hvis striberne ikke siger dig noget.

Med årene dalede kvaliteten af kødet, og for mig knækkede filmen da Max Cannon begyndte at genbruge gamle striber, med nogle enkelte, ubetydelige ændringer i dialogen. Hans muse var skredet.

Heldigvis har jeg nu fundet en erstatning: Basic Instructions af Scott Meyer. Udover at være utroligt morsom, er hver stribe en guide til at håndtere en vanskelig social situation. Så ikke alene bliver jeg underholdt, jeg bliver også et bedre og mere succesrigt menneske!

Visuelt minder Basic Instructions om Red Meat med den sort-hvide streg og det store genbrug af tegninger. Humoren er dog mere "normal" og der er en form for kontinuitet. Basic Instructions store styrke ligger i dialogen - Scott Meyer har en fantastisk evne til at skrive replikker, særligt replikker med let skjulte fornærmelser, der får mig til at skrige af grin. Minder mig om Usenet når det er bedst.

Jeg har udvalgt 5 repræsentative striber (og det kostede mange tårer at holde det nede på bare 5):
5 udvalgte Red Meat striber:
Og fordi jeg ikke kunne få mig selv til at lade være, yderligere 5 perler fra Basic Instructions:

Ingen kommentarer: